Mobilen har mer och mer kommit att bli folks förstaval när det kommer till att lyssna på musik. Det beror dels på den tekniska utvecklingen hos mobiltelefonerna, där de ersatt en rad andra tekniska prylar. Vi har inte längre något behov av att släpa med oss Walkmans, bärbara CD-spelare eller MiniDisc-spelare; utan allt finns i telefonen. Det som framförallt drivit den här utvecklingen är Apples iPhone och App Store, som har skapat en infrastruktur för olika apputvecklare, bland dem diverse musikleverantörer.
Olika aktörer på marknaden
Om vi bara tittar på den svenska marknaden så är Spotify den stora giganten som står för nästan all strömmad musik. Det beror givetvis på att de var först ute med en bra tjänst, och antagligen en del på att de är ett svenskt företag. Det finns en viss streamingnationalism som spelar in här. Det har dessutom varit vanligt att man har fått Spotify “på köpet” när man skaffat sig ett mobilabonnemang företag eller ett privat.
De större mer kända konkurrenterna till Spotify som finns är Apple Music och Tidal. Apple Music är som det hörs på namnet Apples egna streamingtjänst för musik. Tidal är en annan tjänst som knappt finns i Sverige och som ägs av bland andra rapparen Jay-Z. Deras nisch är att de erbjuder musik i högre kvalitet och att de säger sig ge artisterna mer pengar än konkurrenterna. Utöver dessa är även Amazon, det kinesiska företaget Tencent samt YouTube de som i stort sett delar på världsmarknaden för strömmad musik. Av dem har Spotify ungefär en tredjedel av marknaden.
Vilken som är bäst av dessa är svårt att säga. Spotify har bäst utbud, Apple är vassa inom viss nischad musik och Tidal har något bättre ljudkvalitet. För konsumenten spelar det kanske inte så stor roll, och det finns ingen mening med att ha fler än en utan håll dig till den du föredrar.